پادکست را شروع کنید

تولید پادکست

قالب‌های پادکست روایی

همانطور که چشم انداز پادکست به بلوغ می رسد، قالب های نمایش پیچیده مانند پادکست های روایتی برای تجارت تکامل یافته است. پادکست‌های روایی همیشه وجود داشته‌اند، به‌ویژه برای نمایش‌های داستانی یا مستند، با این حال پادکست‌های مصاحبه و مکالمه به‌طور سنتی چیزی بوده‌اند که تا کنون برای نمایش‌های تجاری‌محور بیشتر پیدا می‌کنید.

پادکست های روایی بیشتر از یک مصاحبه معمولی برنامه ریزی و هدف دارند. بنابراین بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه که یک پادکست روایی را از سایر قالب‌ها متمایز می‌کند، و همچنین آنچه برای ایجاد یک قسمت پادکست روایی که جذاب‌ترین داستان ممکن را بیان می‌کند، بیندازیم.

قالب پادکست چیست؟

فرمت های پادکست تکنیک هایی برای سازماندهی محتوای نمایش شما به گونه ای است که دارای چارچوب منطقی باشد. انتخاب قالب مناسب می تواند به شما کمک کند مطالب خود را مرتب کنید و آن را برای مخاطبان خود در دسترس تر کنید.

شنوندگان شما از سازگاری قالب پادکست قدردانی خواهند کرد. اگر قالبی را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید، شنوندگان شما می‌دانند که از هر قسمت چه انتظاری دارند.

یک قالب خوب همچنین شنوندگان شما را آسان‌تر می‌کند تا درباره برنامه شما به دوستان خود اطلاع دهند و بازاریابی دهان به دهان برای موفقیت یک برنامه بسیار مهم است.

پادکست روایتی چیست؟

ما بعداً انواع دیگر پادکست ها را پوشش خواهیم داد، اما در حال حاضر، اجازه دهید به فرمت رو به رشد پادکست های روایتی نگاه کنیم. پادکست روایی یک مستند صوتی است که یک قوس داستانی را دنبال می‌کند و توسط یک مجری یا قصه‌گو هدایت می‌شود.

این برنامه به جای یک مصاحبه کامل، از بخش‌های فیلم‌نامه‌ای و بخش‌های از پیش ضبط‌شده برای بیان داستان، اغلب به شکل غیرخطی، استفاده می‌کند. آن‌ها بیشتر به برنامه‌ریزی، فیلمنامه‌نویسی و ویرایش و همچنین راهنمایی توسط صدای همیشه حاضر، میزبان متکی هستند.

هدف از پادکست های روایی آموزش شنوندگان با ارائه مفاهیم به عنوان یک تجربه همه جانبه است. آنها می توانند ساختگی یا غیر تخیلی باشند. استعداد داستان سرایی به شنوندگان کمک می کند تا بخشی از آنچه می آموزند شوند.

آن اس. مایکلسن گفت: «قدرت واقعی پادکست‌های روایی در تأثیری است که داستان‌سرایی بر حفظ آن می‌گذارد. داستان ها اساس چگونگی درک و به خاطر سپردن اطلاعات هستند. آنها این کار را با تحریک احساسات ما و گره زدن اطلاعات به احساس ما هنگام یادگیری چیز جدیدی انجام می دهند. با درهم آمیختن محتوا با یک داستان، یادگیرندگان برای به خاطر آوردن اطلاعات با یادآوری احساسی که هنگام یادگیری اطلاعات داشتند، مجهزتر می شوند.

نمایش های تولید شده توسط NPR معمولا استاندارد طلایی در این ژانر داستان گویی هستند. پادکست‌های روایی روشی مؤثر برای جذب مخاطب هستند، زیرا تأکید بر داستان‌سرایی و کیفیت تولید است تا تعالی. این امر با محبوبیت این نمایش ها مشهود است.

در اینجا چهار قالب پادکست محبوب برای پادکست های روایتی آورده شده است

کارشناس تولید محتوا برای ارائه چارچوبی به مشتریان خود برای برنامه ریزی پادکست های خود، چهار نوع اصلی از قالب های پادکست روایتی را توسعه داده است. اینها نقطه شروعی برای برنامه ریزی یک پادکست هستند و به پادکست اجازه می دهند که یک قالب ثابت برای همه برنامه های آینده خود داشته باشند.

مکالمه میزبان و مهمان:

میزبان گفتگوی طبیعی با مهمان دارد. معمولاً، یک مکالمه واقعی با سوالات برنامه ریزی شده یا متنی هدایت می شود.

  1. روایت میزبان و سوالات ویرایش شده در طی پست پروداکشن:

سوالات از پیش فرمت شده و بدون میزبان ضبط می شوند. پاسخ ها به وضوح در یک اسکریپت مشخص شده اند تا صدای میزبان یا راوی بعداً توسط سازنده پادکست ویرایش شود.

  1. نریشن استوری پلاس کلیپ از کارشناسان موضوع:

داستان گفته می شود، سپس میزبان به عنوان راهنمای داستان کامل ویرایش می شود. این همچنین می تواند برای ویرایش یک داستان طولانی یا اضافه کردن مراحل واضح استفاده شود.

  1. پادکست سولو کارشناس موضوع بدون میزبان:

به راحتی پاسخ یک رهبر فکری به میزبان ناشناخته را ضبط کنید. نام تجاری شرکت و صداهای segue به عنوان صدای B-Roll به افکار انتقال عمل می کنند.

در اینجا ۵ فرمت پادکست دیگر وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید به کارتان بیاید

پادکست های مصاحبه

محبوب ترین قالب پادکست بدون شک مصاحبه است. در قالب مصاحبه، یک میزبان (یا میزبان) هر هفته با مهمان دیگری مصاحبه می کند که دانش و تجربه خود را ارائه می دهد. در حالی که میهمانان و مضامین ممکن است تغییر کنند، همیشه یک رشته مشترک وجود دارد که در همه آنها جریان دارد.

نکات مثبت

  • با پیشرفت گفتگو، حداقل ویرایش مورد نیاز خواهد بود.
  • هر سخنران دیدگاه منحصر به فرد خود را در مورد تخصص یا ژانر شما ارائه می دهد، بنابراین شما هرگز از موضوعاتی برای بحث و گفتگو خالی نخواهید کرد.
  • برنامه شما به طیف وسیعی از ایده ها و نظرات دسترسی خواهد داشت، که جرقه گفتگو و ایجاد ارزش برای شنوندگان شما خواهد بود.

نکات منفی

  •  بدون پشتیبانی از تصاویر، آموزش برخی از موضوعات ممکن است دشوار باشد. می‌توانید شنوندگان را برای یادداشت‌های نمایشی به وب‌سایت خود بفرستید، اما درس باید به اندازه‌ای ساده باشد که فقط از طریق صدا قابل درک باشد.

پادکست های انفرادی

قالب پادکست انفرادی نسبتاً رایج است و معمولاً توسط افرادی که مایل به انتقال نوع خاصی از تخصص هستند از آن استفاده می شود. از آنجایی که به یک میزبان مشترک یا تماس با مهمانان نیاز ندارید، پادکست انفرادی یک راه ساده برای شروع است. برای شروع فقط به یک مفهوم، تعدادی تجهیزات ضبط اولیه و یک بستر میزبانی رایگان نیاز دارید.

نکات مثبت 

  • از آنجایی که شما تنها میزبان پادکست و ستاره برنامه هستید، یک رابطه شخصی نزدیک با شنوندگان خود ایجاد خواهید کرد.
  • آخرین حرف را در مورد محتوایی که شامل می شود بگویید.
  • حداقل تجهیزات یا نرم افزار/پلتفرم مورد نیاز
  • ویرایش می تواند آسان تر باشد زیرا شما تنها صدا هستید

نکات منفی

  • شما باید برنامه را به تنهایی ضبط، ویرایش و منتشر کنید (مگر اینکه در پشت صحنه یک شریک تولید داشته باشید).
  • شما برای تبلیغ نمایش به محبوبیت خود متکی هستید
  • نمایش به شخصیت و توانایی شما در جذب شنوندگان بستگی دارد

پادکست های مکالمه ای

یکی دیگر از قالب های محبوب پادکست، مکالمه است. این مستلزم آن است که دو میزبان گفتگوی مستقیم داشته باشند و ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند. این حس یک مکالمه دوستانه بین دوستان است و قالب مورد علاقه برای تعداد فزاینده ای از افراد مشهور است.

نکات مثبت

  • شما این قابلیت را دارید که میزبان و مهمانان را تغییر دهید تا نمایش را تازه نگه دارید
  • فقط نیمی از مکالمه به عهده شماست. همچنین می‌توانید تمام مسئولیت‌های دیگری را که با ایجاد و تبلیغ یک پادکست همراه است تقسیم کنید.
  • هواداران احساس می کنند که عضو یک باشگاه یا گروه هستند، به خصوص زمانی که میزبانان فضایی مفرح و دلپذیر ایجاد می کنند.

نکات منفی

  • اگر می‌خواهید مخاطبان خود را مجذوب خود نگه دارید و برای اطلاعات بیشتر بازگردید، باید مبتکرانه و با جزئیات در مورد مسائلی که به آن اشاره می‌کنید، باشید.
  • بسته به اینکه میزبان مشترک شما در کجا قرار دارد، ممکن است مجبور شوید به صورت جداگانه ضبط کنید و آهنگ ها را با هم ویرایش کنید، مگر اینکه یک شرکت شریک تولید داشته باشید.

پادکست های داستان سرایی غیر تخیلی

نمی دانید هر هفته را با یک موضوع تازه از کجا شروع کنید؟ ممکن است یک پادکست درباره یک مطالعه موردی، داستان واقعی یا اخبار صنعت بسازید. قسمت های پادکست در مورد اتفاقات واقعی به عنوان داستان های غیر تخیلی شناخته می شوند.

شنوندگانی که می خواهند درباره دنیای ما بیشتر بدانند از این قالب پادکست لذت خواهند برد. شما این شانس را دارید که ایده ها، مفاهیم و رویدادهای تازه ای را به مخاطبان خود معرفی کنید.

نکات مثبت

  • می توانید از مطالعات موردی کسب و کار به عنوان داستان استفاده کنید یا تجربه کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید
  • شما مجبور نیستید همه موضوعات یا موارد خاص را مطرح کنید زیرا مطالب شما می تواند از اتفاقات بیرونی باشد.
  • استفاده از مطالب موجود، مانند پرونده های دادگاه و اسرار، و گسترش آن در قسمت های جذاب، شنوندگان را به شنیدن بیشتر علاقه مند می کند.
  • سایر منابع صوتی مانند پخش اخبار، قطعه فیلم یا صداهای محیطی را می توان برای بهبود تجربه به هم متصل کرد.

نکات منفی

  • از آنجایی که ساخت برخی اپیزودها بیشتر از بقیه طول می کشد، حفظ یک برنامه پخش ثابت مشکل است.
  • شما باید درک کاملی از موضوع مورد نظر داشته باشید. شنوندگان تمایلی به چشم پوشی از نادرستی ندارند.
  • از آنجایی که برنامه ریزی و کار تحقیقاتی اضافی ضروری است، این ها انواع پادکست هایی نیستند که بتوانید به سادگی ضبط و صحبت را در میکروفون فشار دهید.

نتیجه گیری

بدون شک تولید پادکست های روایی دشوارتر از ضبط یک مصاحبه است. اما به‌عنوان بازاریاب، یک انتخاب داریم: می‌توانیم «یکی دیگر» سر صحبت، برنامه‌ای مبتنی بر مصاحبه ایجاد کنیم، یا می‌توانیم مهارت پنهان تولید نمایش‌های برجسته را بیاموزیم.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که فیلمنامه حیاتی ترین جنبه هر پادکست روایی است. روی پیدا کردن یک روایت خوب برای گفتن تمرکز کنید، سپس یک فیلمنامه بسازید و آن را ضبط کنید.

دلیلی برای موفقیت پادکست های موفق وجود دارد. شما باید بفهمید که چه چیزی در این صنعت بهترین کار را انجام می دهد و در نظر بگیرید که چگونه می توانید استراتژی های قابل مقایسه را برای خود اعمال کنید. تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که شروع کنید!

می خواهید بیشتر بدانید؟ با یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای صحبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

جدیدترین مطالب

آیا سوالی دارید؟

با ما در ارتباط باشید.کارشناسان ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود.

تماس با ما