به ویدیوهایی که پیام و محتوا را به صورت متحرک منتقل میکنند موشن گرافیک می گویند. واژه موشن در زبان فارسی پویا ترجمه میشود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد گفته می شود. انتقال محتوا با این روش از مزیتهای بسیاری زیادی برخوردار است. از جمله اینکه می توان محتوا را بهصورت تأثیرگذارتر و جذابتر در زمان کوتاه تری به مخاطب ارائه بدهیم. موشن ها میتوانند بهصورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وب سایتها و نرمافزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.در ادامه به تولید محتوا و کاربرد موشن گرافیک یا انیمیشن می پردازیم.
انواع موشن گرافیک ها یا انیمیشن
ویدئورئال
به ویدئوهایی گفته می شود که در آن از فضاهای واقعی فیلمبرداری میشود و اطلاعاتی را گزارش میدهد. در ویدئو رئالها از طرحهای گرافیکی استفاده نمیشود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.
ویدیو موشن
این دسته از موشن ها، تلفیقی از فیلمبرداری و گرافیکاست که عمدتاً این گرافیک ها علاوه بر افزایش جذابیت برای نمایش اطلاعاتی به کار میروند که با فیلمبرداری قابل ارائه نیستند.
استاپ موشن
استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی میشوند. در این شیوه، اشیا بهصورت کم و جزئی حرکت داده میشوند و از هر حرکت عکاسی میشود. سپس تمامی عکس ها با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده میشود تا حس حرکت را القا کند.
موشن گرافیک
موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده است و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت می باشد و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود. در آنها از تصاویر واقعی استفاده نمی شود و برای طراحی گرافیک از نرم افزارهای طراحی گرافیک مانند فتوشاپ و ایلاستریتور بهره میگیرند.
اینفو موشن
اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آنها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده می شود. در واقع گرافیک و انیمیشن به گونهای استفاده میشود که بتوان از تکنیکهای اصلی اینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.
انیمیشن
انیمیشن ویدیوهایی هستند که دارای کاراکتر خاص و داستان مشخصی هستند و به لایههای زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها میپردازد. بر خلاف موشن گرافیک ها کاراکترمحور هستند.
کاربرد موشن گرافیک چیست و انواع آن کدامند ؟
کاربردهای این هنر را میتوان در موارد زیر، دستهبن دی و خلاصه کرد:
اشتراک گذاری اطلاعات
زمانی که میخواهید اطلاعاتی را به مخاطب بدهید، راه سریع آن استفاده از موشن گرافیک هاست . به کمک این روش و افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک گذاری اطلاعات و پذیرش آن توسط مخاطب به سادگی امکان پذیر است.
عنوان فیلم و سایر عناوین مشابه
با کمی دقت خواهید دید که پیش از آغاز هر فیلم سینمایی، عناوین مختلفی نمایش داده میشوند که همه این موارد به کمک موشن گرافیک امکانپذیر هستند و سبب میشوند بیننده با دقت بیشتری فیلم را نگاه کند.
لوگوی گرافیکی
به جای این که یک لوگوی ثابت در وبسایت خود داشته باشیم میتوانیم از لوگوهای گرافیکی حرفه ای استفاده کنیم تا علاوه بر جذابیت، باعث شوند تا مخاطب زمان بیشتری را نیز صرف مشاهده محتوای مورد نظر ما داشته باشد.
ویدیوهای توصیفی یا انیمیشن
امروزه لسیاری از افراد ترجیح میدهند اگر کالایی را به تولید برسانند، برای آشنایی با آن محصول فیلم آموزشی را تماشا میکنند و به کمک طراحی موشن گرافیک این نوع از ویدیوها را تهیه و در فرآیندهای بازاریابی اینترنتی از آن استفاده کنند.
آیکونها
زمانیکه می خواهیم بدانیم موشن گرافیک چیست و شروع به بررسی آن میکنیم، آن چه که بیشتر با آن برخورد داریم، موشن گرافیک به کمک آیکونها می باشد که حتی با نرمافزارهای سادهای مانند پاورپوینت نیز می توان آنها را پیادهسازی کرد.
برای مشاوره و تبلیغات در گوگل و تولید محتوا با کارشناس تولید محتوا تماس بگیرید.
شماره تماس :۰۲۱۹۱۳۰۱۰۷۴
اینستاگرام تولید محتوای دیجیتال